Sorting by

×

8 triků, aby váš e-shop vzkvétal

Jasmina Bosanacová
Odhadovaná doba čtení 2 minuty

Láká vás provozovat vlastní e-shop? Přemýšlíte nad tím, že byste svoji domácí kosmetiku nebo jiné produkty či služby vpustila do online světa? Přečtěte si 8 triků, jak vytvořit funkční online obchod a mít z něj přínos. O své zkušenosti se podělí odbornice na e-shop Jasmína Bosanacová. V oblasti online obchodování se pohybuje již skoro dvě desetiletí a pomáhá překonat prvotní pocity nejistoty především ženám. Ženám, které přemýšlí, zda se po rodičovské vrátit na původní pracovní místo a nebo tzv. do toho šlápnout a stát se časově a finančně nezávislé. Ženám, které přemýšlí nad vlastním podnikáním v podobě e-shopu.

Obecně se dá říct, že většímu riziku zániku online obchodů jsou vystaveni online začátečníci. Velmi často totiž bývají překvapení časovou a znalostní náročností celého e-shopového businessu. Předpokládají, že si zákazníci jejich produkty / služby najdou na internetu sami a tak dopředu nepočítají s tím, že musí být sami ve zviditelňování se aktivní.

Bez dostatečných znalostí se vrhají  do placených reklam na Facebooku a Google a to bez předem promyšlených marketingových strategií. Přestože se tvrdí, že online reklamy zvyšují prodeje, reklamy samy o sobě nejsou samospásné. Řada e-shopů zaniká záhy po svém spuštění, protože jejich zakladatelé podcenili vstupní investice a to finanční i časové. Jak tedy předejít rychlému konci?

zákazník, cílová skupina, target, zacílení na zákazníka, customer

1. Nabízejte lidem řešení jejich problému 

Lidé si kupují věci, které jim zlepšují život nebo vyřeší problém. Čím zásadnější  nedostatek pro ně je, tím jsou ochotnější si dané řešení zakoupit. Všímáte si u sebe, jaké produkty či služby nakupujete a jaké své nedostatky tím uspokojujete? Například nákupem drahých hodinek nezískáte jen pojem o čase, ale především vám jde o to, získat určité postavení ve společnosti.  

Proto si hned na začátku podnikání odpovězte na otázku: „Jaký problém řeší můj produkt?“ V zápětí se ptejte: „Komu ho řeší? Komu pomáhá?“ Odpověď prezentujte tak, aby návštěvník vašich stránek ihned našel odpověď. A pracujte s tím opakovaně tak, aby si lidé spojili váš e-shop a vaše produkty s řešením svého problému.

2. Otestujte si poptávku před tím, než investujete do zásob

Bez zboží nemáte co prodávat, ale zároveň je potřeba si uvědomit, že velké skladové zásoby vám blokují peníze. Než u dodavatelů objednáte produkty za desítky či stovky tisíc korun, ověřte si nejprve zájem o ně na reálném trhu. Jak? Například průzkumem nebo pomalým rozjezdem. Zásoby pak navyšujte opatrně, soustřeďte se na tzv. topsellery – tj. produkty, které u vás frčí. Mějte je vždy na skladě a zaměřte na ně svoji marketingovou strategii. Ostatní nabízené zboží berte jako doplněk pro rozšíření svého sortimentu a zvýšení průměrné hodnoty objednávky zákazníků.

Tip: znáte dropshipping? 

Prodávat můžete i bez vlastních zásob. Tomu se říká „dropshipping“. Jednou z možností je spolupracovat s dropshippingovým skladem, který posílá balíčky přímo vaším zákazníkům. Některé  e-shopy si u u dodavatele objednají zboží až ve chvíli, kdy mají od zákazníka objednávku. Poté zboží sami přebalí a posílají zákazníkovi. Tento způsob je pracnější a doba dodání zákazníkovi delší. Pak dává smysl nakoupit na sklad nejúspěšnější produkty. Topseller může být produkt, kterého prodáte nejvíce kusů a nemusí nutně  generovat největší zisk. Může jím být klidně i levný produkt. Jeho výhoda spočívá v tom, že přitáhne nové zákazníky, většinou bez větších investic. Tyto nové zákazníky poté můžete pomocí e-mailingu pobídnout i k nákupu dalších produktů a těžit z toho, že už vás znají.

Jak rozjet e-shop na rodičovské Od nápadu k úspěšnému e-shopu Vyhněte se zbytečným chybám, nákladům a ztrátě času při spuštění svého vlastního e-shopu

3. Naučte se správně oslovit svého zákazníka

    Zásadním krokem každého podnikání je, ujasnit si, kdo je vaše cílová skupina. U podnikatelů jednotlivců je nejsnadnější cestou zaměřit se na úzkou cílovou skupinu. Například učitelky v mateřských školách, zaměstnané ženy-matky, které mají opravdu málo času apod. 

    Pokud si myslíte, že jsou vašimi zákazníci všichni, komu se váš produkt líbí, pak nakonec nebudete umět oslovit nikoho. Zúžení cílovky vám pomůže porozumět svým zákazníkům a otázce, proč by si měli chtít váš produkt koupit, proč se jim líbí. Dobrou pomůckou je vypracovat si tzv. nákupní persony. To jsou profily vašich  zákazníků. Pokud nabízíte různorodé kategorie zboží, je běžné, že budete mít 2-3 persony zákazníků. Profil zákazníka nepopisuje konkrétní osobu, je to mix charakteristik nejčastějších zákazníků. Zahrnuje například pohlaví, koníčky, jak vypadá jeho úspěšný i neúspěšný den či jeho pocity. Tímto se ponoříte do myšlenek svých klientů a lépe pochopíte jejich opravdové potřeby. Tomu pak můžete lépe přizpůsobit fotky, texty i celý marketing.

    čas

    4. Udělejte si na svůj e-shop čas

    Provoz internetového obchodu, který vás má co nejdříve uživit, je práce na plný úvazek. Pokud jste na rodičovské dovolené nebo při e-shopování chodíte do práce, pak bude e-shop zpočátku spíše koníček – pravděpodobně nebude generovat dostatečný zisk. Máte-li malé dítě a myslíte to se svým internetovým obchodem vážně, zařiďte si pravidelné hlídání. Mám ověřeno, že stačí začít s 12 hodinami hlídání týdně. Jen tak se vymotáte z bludného kruhu nestíhání a pocitu, že nejste ani dobrá podnikatelka ani dobrá matka. Chodíte-li do zaměstnání, které plánujete  postupně nahradit e-shopem, musíte si to dát jako prioritu a věnovat se svému cíli. Přinášet oběti na úkol volného času a oželet žrouty času, jako jsou např. večerní seriály. Chce to jen zaměřit se na efektivní time-management. 

    5. Vypracujte si strategii

    Času máte málo, a když už si ho uděláte, nevíte vlastně, co máte dělat. Upravit popisky produktů? Napsat články na blog? Začít s e-mailingem? Dát něco na sociální sítě? Je toho tolik, že se bez připravené a promyšlené strategie budete točit v kruhu. To, co funguje ostatním, nemusí nutně vám. Nemůžete dělat to, co dělají velké e-shopy, protože nemáte takové prostředky jako ony. Potřebujete si zvolit cesty, které jsou pro vás zvladatelné a přinesou efekt. K tomu vám pomůže vypracovaná strategie a plán. Vypracujte si dlouhodobý finanční plán a začněte pracovat na konkrétních činnostech, které vám přinesou stanovený výsledek v prvním roce. A právě zde bývá zakopaný pes. Většina mých klientek finanční plán nemá a ani neví, jaký obrat potřebují, aby je e-shop uživil. I když to často bolí, právě konkrétní čísla vnesou do chaosu řád a směr. 

    6. Mějte připravený dostatek financí  

    Může se zdát, že mít internetový obchod je dnes snadné, levné a uspěje kde kdo. Je doporučeno počítat s 2-3 lety, během kterých budete online obchod financovat z vlastních (popř. cizích) peněz. Spočítejte si fixní náklady na pronájem e-shopu, pronájem skladu, regály i stůl do skladu, mzdové náklady na účetní, režijní náklady na telefon, internetové připojení atd. Dále vás čekají variabilní náklady v podobě reklam, marketingu, obalového materiálů, poštovného, brigádníků, pohonných hmot apod. Mějte proto ještě jiný zdroj peněz na běžný život, abyste nepodnikala pod přílišným stresem a tlakem. 

    blog budování značky podnikatelky influencer čísla seo

    7. Svůj e-shop neustále propagujte

    Sejde z očí, sejde z mysli. Nepočítejte s tím, že si zákazníci najdou váš e-shop sami. Bez marketingu, kterým jim neustále budete své produkty připomínat, to fungovat nebude. Ideální je nastavit si marketingový mix a pracovat s více kanály. Doporučuji se soustředit na začátku na 2 kanály, a to e-mailing (za mě nutnost) a např. Instagram. Teprve, když je skvěle ovládáte, přidejte další kanál. Jinak si roztříštíte příliš pozornost a nic nebudete dělat pořádně. 

    8. Delegujte činnosti, které pro vás nejsou strategické

    Pocit zahlcenosti a zmatku v rámci podnikání je obecně u žen s malými dětmi velmi častý. Nezbývá pak čas na detailní, koncepční a strategickou činnost. Využijte schopnou výpomoc na balení a odesílání zásilek či doplňování produktů do e-shopu. Nebojte se oslovit i začínající copíky a grafiky, vzájemně si pomůžete za přijatelné finanční odměny za odvedenou práci.

    Přeji vám, aby se vaše internetové obchody vzkvétaly. Vlastní e-shop je postupná cesta k finanční i časové nezávislosti  a pocitu vnitřního sebenaplnění.
    Na textu spolupracovaly: redaktorka blogu, Gabriela Kašparová a copywriter produktových textů, Klára Baboučková.

    Kdo je Jasmina Bosanacová

    Jak rozjet e-shop na rodičovské Od nápadu k úspěšnému e-shopu Vyhněte se zbytečným chybám, nákladům a ztrátě času při spuštění svého vlastního e-shopu

    Jasmina vystudovala Vysokou školu ekonomickou a mezinárodní management v Kolíně nad Rýnem. Jako lektorka a konzultantka ve své praxi čerpá z 15leté zkušenosti z marketingového oddělení mezinárodního eshopu. Sama při 3 dětech podniká a moc dobře zná úskalí podnikání ženy – matky s minimem času. Moc dobře zná úskalí podnikání ženy- matky s minimem času. Založila proto FB skupinu Ženy s eshopem ve snaze o vzájemnou podporu žen provozujících své e-shopy.

    KONTAKTY:

    FACEBOOK: Ženy s e-shopem

    LINKEDIN: Jasmina Bosanacová