Copywriting, SEO a umělá inteligence, hotový Bermudský trojúhelník začínajícího copywritera. Jak se ve všem zorientovat, najít správnou cestu a neztratit se v záplavě informací a nejnovějších trendů? Přečtěte si článek od maminky Katky, absolventky kurzu copywritingu.
Kateřina Abdulrahmanová
Odhadovaná doba čtení 3 minuty
Psaní jako terapie při mateřské a rodičovské dovolené
Jednou pozdě večer, po nekonečném uspávání dcery, jsem narazila na pracovní nabídku „Externí redaktorky blogu pro mámy”. Žádné zkušenosti. Jen chuť psát a sdílet radosti i strasti mateřství. Super příležitost, psaní má pro mne navíc terapeutický účinek. Je to skvělá forma ventilace emocí, které v sobě nestihneme zpracovat.
Online kurz copywritingu – perfektní startovací čára
Za měsíc jsem zvládala napsat 4-5 článků. Zpětná vazba byla pozitivní. Následně mě oslovila kamarádka s nabídkou brigády v oblasti online marketingu. Tvořila jsem tedy reklamní a webové texty, občas blogové články. Začala jsem se v copywritingu vzdělávat. Nelituji ani jedné zainvestované koruny do svého vzdělávání.
Kdo je copywriter
Co obnáší práce copywritera? V copywritingu se snoubí kreativita, marketingové myšlení a tah na branku-zákazníka. Umět psát bez pravopisných chyb je žádoucí, ale uklidnilo mě, že nemusím být pravopisný mág, některé firmy zaměstnávají i korektory. Zásadní dovedností je umět si představit cílového čtenáře a napojit se na něj, na jeho potřeby. Copywriteři nejsou jen „pisálkové”, jsou to virtuosové, kteří umí vyladit své texty a získat si věrnost a přízeň cílového publika.
Dobře psát nestačí. Seznamte se s problematikou SEO
V inzerci s nabídkami práce jsem stále častěji viděla požadavek na orientaci v SEO (zkratka z angl. – „Search Engine Optimization“). Svůj seznam kurzů jsem rozšířila také o tuto oblast. Jedná se o optimalizaci obsahu pro vyhledávače Google, Seznam, Bing a další. Je to snaha přilákat uživatele na váš web, článek. Kosmetické úpravy textu pro účely SEO zvládne každý.
Abyste texty tzv. „oseovali“, nemusíte být SEO guru. Buďte bez obav, nebudeme tady zasévat obilí ☺, nýbrž umisťovat slova (klíčová slova) a fráze (vyhledávací dotazy) na správná místa v textu. Příklady klíčových slov a frází: „Jak se naučit SEO?“; „dobrá pizza Praha 5“; „jak utišit miminko, které pořád pláče“. Vyhledávací dotaz se může shodovat přímo s klíčovým slovem, jindy ho obsahuje v modifikované formě, se kterou si vyhledávače hravě poradí. Pokud pracujete s již hotovými texty, zasaďte klíčová slova na vhodná místa: nadpisy první, druhé i dalších úrovní. Klíčová slova tu a tam vepište přímo do textu. Pozor, nic se nemá přehánět. Roboti vyhledávačů jsou chytří. Pokud zaznamenají vyšší koncentraci klíčových slov v textu, odsunou web na nižší pozice výsledků vyhledávání.
Nad klíčovými slovy a vyhledávacími frázemi je vhodné se zamyslet ideálně PŘED samotnou tvorbou textů na web. K tomu pak slouží analýza klíčových slov. Na trhu je dost šikovných nástrojů, které odvedou práci za vás. Výsledek analýzy pomáhá také při tvorbě architektury webu.
SEO není záchranný padák. Chce to promyšlený marketing a byznys plán
SEO ani dobrý copywriting vás nezachrání, pokud nevíte, kdo je váš typický zákazník (může jich být i více). V rámci obsahové strategie a SEO se také vyplatí si trochu „zašmírovat“ u konkurence. Definovat, v čem jste jiní a možná i lepší. Internet je pomyslný rybník, ve kterém plave spousta ryb – zákazníků. Na analýzu konkurence existují online nástroje, které vám mohou najít onu pomyslnou díru na trhu a nakrmit právě tu vaši rybku.
Copywriting a umělá inteligence. Začátek války strojů a člověka nebo chytré spojenectví?
AI (z angl. „artificial intelligence“ – umělá inteligence) je bezesporu velmi užitečný pomocník. Umožňuje copywriterům i obsahovým specialistům vytvořit první nápady obsahu. Tipy na rychlou večeři pro rodinu zvládne dobře. U odbornějších témat je však nutné si informace ověřit ze spolehlivých zdrojů. Umělá inteligence zatím neumí myslet jako živý člověk. Ignorovat trend AI se však nevyplatí. Nástroje se budou zlepšovat, nároky klientů zvyšovat.
Sama si k umělé inteligenci hledám cestu, hraju si s ní, zkouším, co umí. Jako začínající copywriterka jsem ráda za každou radu. Proto jsem své obavy z AI sdílela s lektorkou absolvovaného kurzu Copywriting: psaní, které vydělává a zkušenou copywriterkou Markétou Lillien Mrvovou. Její slova mne uklidnila: “Začínající copywriter by si za jakékoliv doby měl opravdu dobře osvojit základy řemesla. To znamená nejen umět napsat rozumně strukturovaný text, nezapomenout na CTA (z angl. „call-to-action“ – výzva k akci, např. koupi produktu), ale třeba taky vědět, proč je nutné definovat cílovou skupinu, jak jí porozumět, jak zjišťovat její potřeby, přání, problémy.
Měl by se připravit na to, že na trhu uspějí především lidé, kteří budou umět psát zajímavě (pozor, ne příliš kreativně), bez obecných frází a klišé. Takže hned od začátku trénovat tuhle vlastnost. Může si třeba na nástěnku vylepit mou oblíbenou poučku: „na lípě sedí kos – to je OK, na stromě sedí pták – to už je moc obecné“. A věc poslední – nebát se být vidět.”
Stále platí, že dobrý copywriter umí tvořit kvalitní hodnotný obsah, který vyhledávají, nacházejí, a hlavně konzumují uživatelé internetu. Nejen pro vyhledávače, ale v blízké budoucnosti i pro nástroje umělé inteligence, bude kvalita obsahu hlavní esencí vyhledávacích algoritmů.
Markéta mě povzbudila i tím, že “zabývat se SEO určitě smysl má. Je to dost komplexní věc, nejde jen o klíčová slova, ale i o práci s obsahem jako takovým nebo s technickým nastavením webu. U malých podnikatelů bych se zaměřila primárně na obsahovou a technickou složku, ale pokud jsou ve vysoce konkurenčním odvětví, má smysl řešit i další oblasti. Jak se bude situace vyvíjet vzhledem ke změnám ve způsobu vyhledávání, to nikdo ještě moc neví, takže bych se zbytečně neplašila. Doporučuji ohledně tohoto tématu sledovat například Pavla Ungra.”
Moje rada na závěr: nezapomínejte na selský rozum
Všechny moderní vymoženosti nám mohou dobře sloužit, nebo se stát zlým pánem. To nedopusťme, protože aktivně píšící lidé jsou stále ještě chytřejší než naprogramované systémy. Myslete strategicky, marketingově a byznysově. Hledejte souvislosti, inspirujte se v okolí, vytvořte si svou vlastní originalitu a jedinečnost.
Zaujalo vás téma copywritingu, SEO a umělé intelingce? Odpověděl vám článek na vaše dotazy? Pokud ano, neváhejte ho přeposlat kamarádkám a známým, kteří řeší to samé. Jestli vás tíží další otázky, můžete je přidat v naší online komunitě proaktivních rodičů z celé ČR: Rodičovská není brzda.
Sledujte webové stránky Marter i sociální sítě facebook, Instagram a LinkedIn. O veškerém dění v týmu M.arter vás informujeme průběžně v našem newsletteru. Budete tak v obraze, jaké programy a tipy pro vás připravujeme.
Kdo je Kateřina Abdulrahmanová
Katka má doma dva malé parťáky a během covidu objevila svou dávnou lásku k psaní. Nechtěla už být jen máma na plný úvazek a začala se postupně vzdělávat skrze online webináře a kurzy. Cítila potřebu seberealizace a systematicky si za tím šla. Absolvovala kurz Copywriting: psaní, které vydělává od Marter.cz a několik kurzů zaměřených na SEO.
Psaní se příležitostně věnuje už více než dva roky a její chuť učit se v této oblasti nové dovednosti stále roste. Podařilo se jí uspět ve výběrovém řízení a konečně se jí splnilo dlouhodobé přání – pracovat, vydělávat a dělat to, co ji baví. Na vlastní kůži se přesvědčila o tom, že i v 37 letech po dlouhé rodičovské dovolené lze začít i v novém oboru. Stačí si věřit a nebát se toho.
Ve volném čase se věnuje kultuře, sportu, zahrádce a šití. Sní o tom, že bude s rodinou víc cestovat a díky nové práci se tento sen brzy stane skutečností.
KONTAKTY:
- EMAIL: katerina.abdul@gmail.com
- LINKEDIN: Kateřina Abdulrahmanová
- FACEBOOK: Kateřina Abdulrahmanová
Na článku spolupracovala redaktorka blogu Gabriela Kašparová.