Jak na strašáka „CO BUDE“?

Krátí se vám mateřská dovolená a vy čím dál více své myšlenky směřujete k tomu, že se budete vracet zpět do zaměstnání?

Krátí se vám mateřská dovolená a vy čím dál více své myšlenky směřujete k tomu, že se budete vracet zpět do zaměstnání? 

Ptáte se, jak se na tu změnu připravit? Na co nezapomenout?  Jaké to vlastně po té „mateřské“ bude? 

Zvládnu to? Dají mi stejnou pracovní náplň? Budou tam ještě kolegové, které znám?

Napadá vás mnoho otázek?  Nejdůležitější však je, se na tu neodkladnou změnu vnitřně připravit. Uvědomit si, co vlastně chci JÁ.

Vždy záleží na tom, v jaké fázi se právě nacházíte, jaká je vaše startovací pozice. 

Vracím se tam, kde to znám

Návrat do známého prostředí je vždy jednodušší.  

V tomto případě se vaše mysl naladí daleko snadněji. Promyslete si, v jakém půjdete oblečení. Věnujte výběru oděvu čas, vyzkoušejte si ho doma, namalujte se. Pocit, že vám to sluší a vypadáte dobře, je důležitý. Představujte si, jak váš ideální první den vypadá. Tím, že už místo znáte, půjde vám to snadněji. A usmívejte se. S úsměvem jde všechno lépe (obzvláště první den po dlouhé odmlce).

Návrat tam, kde to znám nebo krok do neznáma?

Zvažujete možnost, zda začít podnikat, nebo se vrátit do stávajícího zaměstnání? Mnoho žen již po dobu rodičovské dovolené rozmýšlí nad variantou vlastního podnikání. Pohrávají si s myšlenkou, že to jen vyzkouší. Láká je vidina experimentu. Zjistit, zda je to bude bavit, zda je to uživí. Patříte-li mezi tyto podnikavé experimentátorky, určitě tohoto “rodičovského” stavu využijte k bezpečnému rozjezdu. V novém, převážně on-line, prostředí se vám může začít dařit. Pokud by se vám podnikání nepodařilo, stále můžete zkušenosti s komunikací s lidmi využít i v návratu do zaměstnání. A co vy víte, třeba zrovna vy uspějete a budete se moci nadále věnovat dětem, naplňovat si svůj sen a dodržovat povinnou pracovní dobu.

Poslední variantou, je hledat si novou práci v novém kolektivu. Věnujte čas sepsání životopisu.  Nepodceňujte ani průvodní dopisy. Nyní je již  mnoho možností, kde vám s těmito náležitostmi pomohou – mentoři, kariéroví poradci… Prvních 15 vteřin čtení rozhoduje. Buďte originální a svá, ale nevymýšlejte si a zaujměte v prvních 3 větách dopisu, nebo v prvních odstavcích životopisu. Sepište si vaše silné stránky, na kterých můžete stavět. Vyberte si firmy, které oslovíte. Pošlete jim životopis a při troše štěstí a dobré volby vás pozvou na pohovor.

Strašák „CO BUDE“

Ale co teď? Byla jste dlouho doma a bojíte se, že nebudete dostatečně profesionální, aby si vás vybrali? Nebojte se toho. Vše se dá natrénovat. Zvládla jste to kdysi, zvládnete to i nyní.

Zaměstnavatelé milují sebevědomé ženy, které přesně vědí, co umí.

Metoda 3 židlí

Opět mám pro vás malé cvičení. 

Vyberte si šaty, které vám sedí a ve kterých se cítíte dobře. Ideálně i vhodnou barvu a střih pro dané odvětví. Namalujte se tak, jak je vám to příjemné, narovnejte se a opět se snažte pořádně zhluboka dýchat. Pak si zkuste mé malé cvičení.

Ke cvičení ještě budete potřebovat židli (ideálně 3) a hlasový záznamník / diktafon. Proč 3 židle? Na jedné budete sedět vy jako uchazeč o zaměstnání, na druhé pak vy jako šéf, který vás přijímá a třetí židle patří nestrannému pozorovateli.

Nikoho k sobě nemusíte zvát, všechny role si postupně projdete vy. Nejdříve se vžijte do své role a zkuste si nahlas říci své první věty, které chcete na pohovoru říci. Neříkejte to ve stylu – asi bych řekla toto, nebo mluvila o tomto.. ale říkejte přesně ta slova, která chcete říci.

„Dobrý den, jmenuji se Martina Novotná,a přišla jsem na pohovor …“ 

Kdo je připraven, není překvapen

Natrénujte si krátký úvod, který bude zajímavý a výstižný. Určitě nějaký kus použijete podle situace. Důležité je být připravena. 

Až se představíte jako uchazeč, zastavte nahrávání a přehrajte si nahrávku. Obvykle člověk s první verzí není moc spokojen. Zkoušejte to, dokud nebudete spokojena.

Až spokojena  budete, přesedněte si na židli šéfa. Poslechněte si znovu nahrávku, ale myslete jako šéf, který vás poslouchá. Jak na vás nahrávka působí? Co byste řekla, kdyby na vás takto někdo mluvil? Líbilo by se vám to? Změnila byste něco? Chtěla byste slyšet něco jiného?

Pokud již budete spokojena i jako šéf, zkuste to ještě z role pozorovatele. Pokud byste byla  přítomna takovému rozhovoru, líbil by se vám? Poradila byste si sama sobě něco ke zlepšení? 

Trénovat hovor můžete i před zrcadlem. Když jsem si to zkoušela, zpočátku mi to přišlo divné. Ale sledování mé první nahrávky a pozorování se v zrcadle, jak během hovoru vypadám díky neverbální komunikaci, pro mě bylo prospěšné.

Následně, když jsem si rozhovor pustila a poslouchala z pohledu šéfa, říkala jsem si, no to snad nemyslí vážně, že mi toto povídá – chtěla bych slyšet vlastně něco úplně jiného… a už mi naskakovaly nápady, co říci a jak to udělat jinak. K vyzkoušení této metody vás srdečně zvu.

Tato technika se dá krásně použít i při komunikaci s mužem, nebo dětmi. Ze zkušenosti již víte, jak na co reagují. Můžete tak předejít hádce a zkaženému večeru, když si větu promyslíte a přetvoříte na takovou, jakou od vás ještě neslyšeli. Přestanete tím přilévat olej do ohně a oni překvapením  na hádku úplně zapomenou :)

Pokud již jste spokojena ze všech úhlů pohledu, jste připravena a měla byste být opět o něco klidnější a sebevědomější. Až bude první rozhovor probíhat, zaměřte se na oční kontakt.  Ne nadarmo se říká, že oči jsou okna do duše. Pomůže vám to v nacítění toho druhého a k vytvoření vazby a zájmu o to, o čem si povídáte. 

Když mluvíte o sobě buďte stručná, ale výstižná. Vyzvedněte 2 zajímavé věci o vaší práci nebo o vašich koníčcích, díky kterým si vás lidé zapamatují.

Až vám bude nadřízený popisovat vaši práci, je dobré být pozorná a připravit si třeba 1 – 2 doplňující otázky, kdybyste byla vyzvána, ať se na něco doptáte. Opět to na vás vrhá dobré světlo, že jste pozorně poslouchala a už o této práci přemýšlíte .

Nějaká dobrá rada na závěr? Nebuďte skromná. Naučte se prodat své dovednosti a neberte je jako samozřejmost, kterou určitě má každý.

Narovnat se, vydýchat, naladit se, usmívat a vyrazit! 

Přeji vám hodně štěstí.

Vaše 

Martina Novotná, lektorka programu Be yourself pro vaše nové já!

Spolu to zvládneme!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin