Inspirativní čtení pro vás


Na rodičovskou jsem šel místo manželky

Táta, který se rozhodl jít na RD

Ahoj Tomáši, můžeš nám říci, kdo jsi?

Jsem Tomáš z Delamedoplen.cz. Zároveň jsem táta, který se rozhodl jít na rodičovskou dovolenou. A k tomu všemu jsem spustil službu Prádelna plen.

Jsi podnikatel a táta, proč ses rozhodl jít na rodičovskou? To u nás není moc běžné.

Podnikání je dřina. Rodičovská je dřina. Možná si dokážete představit, jaké to je podnikat na rodičovské. A pokud ne, trochu vám to přiblížím.

 Pro otcovskou rodičovskou jsem se s manželkou domluvili poté, co jí zaměstnavatel umožnil poloviční úvazek. Rozhodnutí naprosto jasné a přirozené – miluju děti a chci s těmi svými trávit co nejvíce času. A tohle byla zkrátka ideální příležitost.

Co bys nám řekl ke své rodičovské a rodičovské dovolené obecně?

Všechny maminky na mateřské mají můj obrovský respekt. Ty, které na vlastní kůži zažijí péči o dítě, toto období za DOVOLENOU rozhodně nepovažuji. Jsem na tom podobně. Sám jsem si vyzkoušel, jaké to je postarat se o dítě a zároveň udržet chod domácnosti a uvařit oběd. Když si partneři péči, výchovu, hraní, dovádění rozdělí, o to více se pak na jednotlivé činnosti těší. Třeba i na přebalování plen.

Večer pak lépe usínáte. Jdete do postele s pocitem, že vám nic neutíká, protože jste toho všeho součástí. A ne malou. Zažil jsem s dcerou zlomové momenty, pokroky, to, když se například sama poprvé vyčůrala na nočník. Jsem velmi rád, že jsem u toho mohl být. Mně osobně by vyprávění manželky nestačilo.

Jak vnímáš své rozhodnutí jít na rodičovskou dovolenou?

Své rozhodnutí jít na rodičovskou vnímám jako jedno z nejlepších. Bylo to naprosto úžasné období, na které moc rád vzpomínám. Všem, kteří nad touto možností přemýšlejí, vřele doporučuji. Rodiče jste oba, máma i táta.

 Naše společné rodinné podnikání jsme rozběhli chvíli po narození první dcery Beáty. Dělali jsme si vlastní průzkum  k látkovým plenám. Zjistili jsme, že drtivá rodičů včetně otců ví, že látkové pleny jsou zdravější a ekologičtější variantou plenkování. Na druhou stranu se nechtějí o pleny starat. V dnešní hektické době jsou všichni vytížení péči o rodinu, své blízké, prací, podnikáním, volnočasovými aktivitami, atd. Proto jsme přišli s myšlenkou Prádelny látkových plen, jejímž cílem je rodičům usnadnit život. Příprava celého projektu do fáze podnikání znamenala více než dva roky zjišťování informací, konzultací, promýšlení, testování a certifikování. Projekt je svým zaměřením v České republice zcela ojedinělý. Neměli jsme možnost se s někým srovnávat či se inspirovat. Obklopili jsme se tedy odborníky v oboru a pevně věříme, že se nám původní idea vydařila. Stále jsme v procesu, posouváme se vpřed stejně jako technologie a vše kolem nás.

Jaká aktuální situace u vás doma? Vím, že máte další dítě.

 V současné době je s mladší dcerou Karin na  rodičovské manželka Lucka a já se plně věnuji našemu projektu Delamedoplen.cz, kde maminky podporujeme v látkování s úsměvem. Energii do podnikání vkládáme oba, každý svým dílem: manželka se věnuje non toxic fungování, praní, technickým věcem a konzultacím s maminkami, já řeším provozní záležitosti, obchod a marketing. K tomu máme i pár šikovných kolegyň.

Při rozjezdu firmy a s jednou dcerou jsme měli mnohem více energie. Mohli jsme si dovolit trávit u počítače a společným diskutováním spoustu hodin, často i do pozdní noci. Na to teď už s dvěma dcerami už nezbývá tolik síly. Proto jsem moc rád, že jsme nečekali a pustili se do toho hned.

Jak vidíš podnikání při rodičovské dovolené ty osobně a co bys vzkázal těm, kteří o tom přemýšlí a stále neví?

Podnikání při rodičovské dovolené je úplně stejné jako v jakékoliv jiné době a situaci. Je potřeba mít spoustu trpělivosti a stát si pevně za svým, mít vizi a vědět své proč. K tomu je samozřejmě zapotřebí velká dávka vzájemného porozumění a ochoty domluvit se s partnerem či partnerkou. Jsou chvíle, kdy člověk musí obětovat společný rodinný čas a místo výletu jít třeba nafotit produkty. Aby to fungovalo, rodina by měla mít v tomhle pochopení. Bez podpory to nejde. Takže moje rada spíše než k vám začínajícím podnikatelkám při rodičovské dovolené míří k vašim partnerům, ať vás podpoří, mají pochopení a trpělivost. Ať mi klidně zavolají, já jim to vysvětlím :-)

written by Tomáš z Dělámdoplen, edited by Věra Pařízková

Ondřej Lidmila je spolumajitelem komunikační agentury THE MEDIA crew s.r.o., která pomáhá svým klientům s  komunikací,primárně na sociálních sítích, ale také v dalších oblastech marketingu.Jeho dalším úspěšným projektem je GIFFY, fotokoutek nové generace. Zároveň  je manažerem  jednoho z networkingových klubů Business for breakfast v Brně. Úzce také spolupracuje s online komunitou Svět Úspěšných a podílí se na rozvoji  globálního  podnikatelského konceptu v ČR a SR, úzce spojeného s cestovním průmyslem. S LinkedInem začal aktivně pracovat na podzim roku 2019, byť profil má založený již od roku 2013. Od letošního ledna pořádají v agentuře  ve spolupráci s Kryštofem  Kopeckým  workshopy Rozjeďte svůj LinkedIn, zaměřené primárně na podnikatele.