Poznejte svou cílovou skupinu a začněte vydělávat.
Andrea Bohačíková
Odhadovaná doba čtení do 2 minut
Všimla jsem si v rámci poskytování online individuálních podnikatelských konzultací od M.arter, i dalšího mentoringu podnikatelů, že se v podnikání poslední dobou rozmohl takový nešvar. Tvůrce produktu či služby je přesvědčený o tom, že jeho produkt nebo služba je naprosto jedinečná a její autor určitě udělá tzv. díru do světa. V dnešní době naplněného trhu komodit i služeb je velmi obtížné najít tzv. díru na trhu a zaujmout potenciálního zákazníka.
Začátečnickou chybou v podnikání je snaha nabízet produkt či službu všem. Pokud totiž podnikatel cílí na všechny zákazníky na trhu, neuvědomuje si, že necílí vlastně na nikoho. Budoucí podnikatel by si měl v rámci přípravy průzkumu trhu určit, kdo bude jeho zákazníkem, na koho cílí, kdo je jeho cílovou skupinou.

Pro hlubší pochopení problematiky nejprve objasním výše uvedené marketingové pojmy “cílová skupina” a “cílení na zákazníka.”
Cílovou skupinou nazýváme skupinu zákazníků osob nebo firem splňující požadovaná kritéria. Kritérií pro určení cílových skupin existuje mnoho. Mezi nejčastější kritéria patří: geografické, věkové, pod pohlaví, vzdělání i společenského postavení nebo podle životního stylu.
Z praxe vím, že je vhodné se zaměřit na tyto 3 základní požadavky, jak zjistit svoji cílovou skupinu:
- Dostatečná velikost. Je zapotřebí, aby se ekonomicky vyplatilo na skupinu zákazníků cílit.
- Stejnorodost zákazníků. Budoucí zákazníci splňují alespoň rámcově stejné charakteristiky.
- Stálost v čase. Informace o zákazníkovi se nemění ze dne na den.
Cílení na zákazníka představuje proces. Dochází při něm k výběru zákazníků (segmentu zákazníků). Jakékoliv podnikatelské aktivity jako prodejní a reklamní strategii, nebo komunikaci volíte tak, abyste oslovila jen a pouze svého potenciálního zákazníka.
Své budoucí zákazníky oslovíte především vhodně zvolenou komunikací. Marketingoví odborníci za vás již odvedli hodně práce tím, že definovali marketingové nástroje, nástroje pro komunikaci a na obchodníkovi či poskytovateli služeb je se s marketingovými nástroji seznámit a určit, který nástroj bude tím nejvhodnějším právě pro jeho produkt, službu a především, pro jeho cílovou skupinu.

Proč si vybrat pouze jednu cílovou skupinu?
Je třeba si uvědomit, že na vše, co děláte, máte k dispozici 100 % vaší energie. Těchto 100 % energie si představte jako rozpočet. Pro lepší pochopení si těch 100% své energie převeďte na peníze, např. na 100 000 Kč.
Teď si přiblížíme modelovou situaci, kdy se rozhodnete: “Můj produkt nebo služba je tak super, že cílím na všechny”. To znamená, že cílíte např. na 5 cílových skupin. Tím pádem pošlete svou energii (100 %) do 5 směrů. Posíláte tedy na každý segment cca 20 % energie, v našem převodu na peníze to je 20 000 Kč. Při zákonitosti návratu energie to znamená, že se vám, zvláště při prvních pokusech oslovení prvních zákazníků, nevrátí 100 % vložené energie. Vrátí se vám například jen 10 000 Kč z každého směru. V konečném součtu je to jen 50 000 Kč z původně vložených 100 000 Kč. Je to výhodné? Co říkáte?
Poznámka: Příklady s penězi berte pouze jako ilustrační. I když ano, vše nás něco stojí.
Co raději využít energii tím jedním směrem? Zaměřit se na správně vybraný segment trhu tím, že provedete průzkum trhu, analýzu zákazníka, analýzu jeho potřeb atd. Tím získáte zpět více procent vložené energie, více procent energie proměněné na zisk. Zamlouvá se vám to více?
Trh se chová různě. To neznamená, že i když se cíleně zaměřujete pouze na jednu skupinu zákazníků, že si daný produkt nebo službu nemůže pořídit i zákazník z jiné cílové skupiny, pokud právě potřebuje svou potřebu danou službou či výrobkem uspokojit. V tomto případě vás to však nestojí žádnou energii. Dalo by se říct, že se jedná tak trochu o omyl. To znamená, že nevíte, jak takovou situaci zopakovat. Bylo by však bláhové spoléhat se v podnikání na milé omyly 🙂
Poznáte-li dobře své zákazníky, začnete vydělávat.
Dalším důvodem proč nepodcenit přípravu na podnikání a určit si co nejlépe tu svoji cílovou skupinu je finanční úspora v oblasti marketingu a prodeje. Pokud se domníváte, že váš marketing bude jen v podobě příspěvků na sociální sítě a pár emailů k tomu bez pomoci druhých a tím pádem zadarmo, tak si troufám tvrdit, že se mýlíte.
Jak už jsem uvedla výše, vše něco stojí. Stojí vás to váš čas, který byste jinak mohla vložit do jiné činnosti, a to ať už pracovní nebo rodinné, např. pohrát si s dětmi, jít si zaběhat, přečíst si knížku a podobně. Nezapomeňte, že opravdu vše co děláme něco stojí a že čas je neúprosný. Jen se podívejte na ty svoje malé parťáky, jak vám doslova rostou před očima.

Ptáte se, jak na levnější marketing a prodej, když máte vybranou svou správnou cílovou skupinu?
Je to naprosto jednoduché: neplýtvejte svoji energií a zdroji na zbytečnosti, investujte jen tam, kde je třeba a má to smysl.
To však není všechno. Rychleji si vybudujete odbornost ve vybrané oblasti podnikání a konkurenční výhodu. Je to dané tím, že rostete v daném segmentu zákazníků. Znají vás, věří vám, nakupují u vás. Jste pro své stávající zákazníky i potenciální zákazníky z dané cílové skupiny jasně čitelné a ví, co od vás mohou očekávat. Konkurence to bude mít pak těžší.
Další přidanou hodnotou dokonalé znalosti zákazníků své cílové skupiny bude možnost lépe vytvářet další produkty a služby na míru jejich potřeb.
Závěrem: zaměření se na jednu skupinu zákazníků znamená rychlejší a levnější podnikání. Budujete si konkurenční výhodu. Posilujete své jméno a značku na trhu. Vše dohromady vám pomáhá tvořit onu pověstnou přidanou hodnotu pro vaše zákazníky a zaměřit se na zvýšení svého zisku.
Držím palce, ať už si v rámci svého podnikání vyberete ten svůj správný segment zákazníků.
Pokud chcete získat další infomace přímo z praxe nejen pro začátky svého podnikání, sledujte webové stránky Marter a sociální sítě facebook, Instagram a LinkedIn. Odebírejte newsletter a buďte v obraze, jaké videokurzy, webináře a programy pro vás připravujeme.
Andrea Bohačíková, CEO&Founder M.arter
Kdo je Andrea Bohačíková

Andrea vystudovala obor Mezinárodní vztahy a Evropská studia a má přes 12 let zkušeností třeba s obchodní strategií nebo prodejem na poli mezinárodního a komoditního obchodu.
Ačkoli sama ještě není matkou, našla díky kamarádce problém ve společnosti a v současné době vede tým 25 lidí (převážně matek na rodičovské), které jí s prosazením myšlenky „Rodičovská není brzda, když nechcete“ pomáhají pod hlavičkou platformy M.arter.
Žije v Praze, zajímá se s nadšením o psy, miluje aktivní odpočinek, čokoládu a dobrou společnost.
KONTAKTY:
- EMAIL: andrea@marter.cz
- LINKEDIN: Andrea Bohačíková
- INSTAGRAM: Andrea B. (@andyb_original)