Zbyněk Hyrák

Marketing je nezbytnou součástí každého podnikání. Na trhu existuje nepřeberné množství nabídek, ať už nástrojů, reklamních systémů, či služeb od reklamních agentur.

Jenže, jak se vyznat v tom, co opravdu funguje, a co jsou zbytečně vyhozené peníze? Odpovědi vám může poskytnout právě nástroj Google Analytics, který si můžete zdarma nasadit přímo na váš web či e-shop.

Nenechejte se mýlit, webová analytika od Google není jen tak kdoví jaká statistika, ale poskytuje nám velmi komplexní informace a data, která nás mohou nasměrovat ke správným krokům. Jen je třeba se správně zorientovat v jednotlivých přehledech a metrikách, které nám nabízí.

Pojďme se jí tedy podívat na „zoubek“

Konverze, to je oč tu běží!

Definujte si cíl vašeho webu či e-shopu, který má dosáhnout váš návštěvník. U e-shopu je to zpravidla „Odeslaná objednávka“, u B2B projektu „Odeslaná poptávka“.

Konverzí se tedy myslí cíl, který chcete, aby návštěvníci vašeho webu dosáhli. Čím větší počet kvalitních konverzí (proměn návštěvníků v zákazníky), tím se vám bude lépe dařit.

Proto byste se měli snažit zjistit, odkud pocházejí vaši zákazníci, kteří dosahují konverzí, které marketingové kanály jsou více výkonné a které méně.

Mikro-konverze jsou jako vizitky, na které bychom neměli zapomínat

Je sice pravdou, že hlavním cílem e-shopu je odeslaná objednávka (v případě B2B „Odeslaná poptávka“). Nicméně k ní nedojde vždy, proto bychom neměli zapomínat i na mikro-konverze.

To jsou takové „záchytné body“, které nám dají indicie o tom, že návštěvníci mají zájem se stát do budoucna našimi zákazníky, ale zatím na to ještě „nejsou připraveni“, protože si ještě dohledávají klíčové informace.

Mezi mikro-konverze můžeme řadit například „shlédnutí stránky s kontaktními informacemi“, „kliknutí na e-mail“, „kliknutí na telefonní číslo“, „kliknutí na mapku prodejen“ atd.

Díky těmto informacím můžeme pak lépe optimalizovat jednotlivé marketingové kanály i kampaně, protože zjistíme, že sice návštěvníci ještě nenakupují, ale projevují zájem o kontaktní údaje e-shopu, chtějí nám na sebe zanechat kontakt, a tudíž se zákazníky možná v brzké budoucnosti stanou.

Marketingové kanály a kampaně pod drobnohledem

Marketingové kanály, které jsou nejvíce výkonné a úspěšné, tak stojí za to podpořit. Ty, které naopak nefungují dostatečně efektivně, tak se na ně zaměřit a zjistit, v čem je problém a proč kampaň nesplňuje očekávání.

V Google Analytics si takový kanál či konkrétní kampaň můžete otevřít v detailu a podívat se například, v jaké lokalitě fungovala vybraná kampaň nejlépe, v jaké nejméně, v jaký čas z ní návštěvníci nejvíce přicházeli a kdy naopak o ni neprojevili zájem, zda z ní přicházeli mladší či starší návštěvníci, zda ženy, či muži, zda ze stolních počítačů, či mobilních zařízení (mobilních telefonů a tabletů) a mnoho dalšího.

Díky tomu můžete najednou vidět Vaše marketingové kanály i jednotlivé kampaně z mnohem větší perspektivy a zaměřit se na příležitosti, které jste doposud přehlíželi. Zkuste to

Objevte nové příležitosti díky měření vyhledávacího políčka na vašem webu

Díky měření interního vyhledávacího políčka, které máte na webu, se můžete dozvědět o nových příležitostech, které vám doposud unikaly.

Třeba zjistíte, co by návštěvníci rádi chtěli objevit na vašem webu, dozvíte se, jak laicky pojmenovávají vaše produkty a služby, a zjistíte také jejich přání, které do políčka vyplňují. Stačí se jen podívat do přehledu Hledané výrazy v sekci „Chování – Vyhledávání na webu – Hledané výrazy“.

Zjistěte, která tlačítka návštěvníci proklikávají, a kterých si naopak vůbec nevšimnou

Připravili jste skvělou nabídku či akci, kterou propagujete na vašem webu či e-shopu, ale nejste si jistí, zda si ji návštěvníci na vašem webu všimli, proklikli ji a přečetli?

Nasaďte si na web měření „Událostí“, čili prokliků tlačítek a prvků na vašem webu. Díky těmto informacím můžete snadno ověřit, kterou nabídku návštěvníci nejčastěji proklikávají, a zda jí věnovali větší pozornost (srolovali stránku až dolů).

Díky tomu budete schopni lépe plánovat vaše další nabídky a akce a trefit se přímo do vkusu vašim návštěvníkům.

Autor:

Zbyněk Hyrák

Specialista na webovou analytiku, PPC kampaně a výkonnostní marketing Optimalizovaný-Web.cz

www.optimalizovany-web.cz